loading...

منبع کویلی هلدنیگ صنایع برتر

بازدید : 78
چهارشنبه 10 فروردين 1401 زمان : 11:54

سردخانه صنعتی

از یک اتاق سرد برای نگهداری کالاهای فاسد شدنی مانند گوشت و سبزیجات استفاده می شود تا از فرسودگی آن ها کاسته شود و تا جایی که ممکن است تازه بماند. گرما خراب شدن آنها را تسریع می کند، بنابراین محصولات با حذف گرما خنک می شوند.

برای از بین بردن گرما از سیستم تبرید استفاده می کنیم زیرا این امکان کنترل دقیق و خودکار دما را فراهم می کند تا کالاها را تا زمانی که ممکن است حفظ کند.

برای حذف گرما باید بدانیم که بار خنک کننده چقدر خواهد بود. بار خنک کننده در طول روز متفاوت است، بنابراین در بیشتر موارد میانگین بار خنک کننده محاسبه می شود و ظرفیت تبرید متناسب با آن محاسبه می شود.

بررسی عملکرد سردخانه صنعتی:

در طراحی و ساخت سردخانه‌ صنعتی نیز به مانند دیگر سیستم‌ های سرمایشی از سیکل تبرید تراکمی استفاده می‌شود. در این سیکل‌ ها از یک سیال مبرد به منظور سرماسازی کمک گرفته می ‌شود. نقطۀ شروع هر سیکل تبریدی کمپرسور آن است. به همین خاطر است که از کمپرسور به عنوان قلب سیکل‌های تبریدی نام برده می ‌شود. سیال مبرد که می‌تواند از ترکیبات فریونی یا آمونیاک باشد، در ابتدا وارد کمپرسور می‌شود. فعالیت کمپرسور باعث بالا رفتن دما و فشار سیال مبرد می‌گردد. فشار ایجاد شده حکم نیروی محرکه را برای طی کردن سیکل تبرید بازی می‌کند.

در دومین مرحله، سیال مبرد وارد کندانسور می‌شود. در این مرحله هدف اصلی کاهش دمای سیال مبرد است. برای این کار ممکن است از جریان آب یا فن‌های دمندۀ هوا استفاده شود؛ که انتخاب نوع خنک کننده بستگی به ظرفیت سرمایشی سردخانه صنعتی و همچنین دسترسی به منابع مورد نیاز است. کندانسور در حقیقت به مانند یک مبدل حرارتی پوسته لوله عمل کرده و دمای سیال را کاهش می‌دهد. سیالی که از کندانسور خارج می ‌شود، وارد سومین مرحله از سیکل تبرید تراکمی می‌گردد. سومین مرحله عبور سیال مبرد از یک شیر فشار شکن است. در اینجا فشار سیال به یک باره کاسته می‌شود. به نحوی که بخش اعظمی از سیال مبرد به واسطۀ این کاهش فشار به گاز اشباع تبدیل می‌ شود.

آخرین مرحله در سیکل‌ های تبریدی عبور سیال مبرد از بخش اواپراتور است. اواپراتور نیز مانند کندانسور در حقیقت یک مبدل حرارتی است که امکان انتقال گرما از محیط را به گاز مبرد برقرار می‌کند. سیال مبرد در این بخش گرمای محیط را جذب کرده و به صورت کامل به گاز اشباع یا داغ تبدیل می ‌شود. این گاز مجدداً به کمپرسور فرستاده می‌شود تا سیکل تبرید دوباره تکرار شود. انتخاب نوع کمپرسور و سایر تجهیزات روی عملکرد کلی سردخانه صنعتی تأثیر مستقیم می‌گذارد. به همین خاطر است که در طراحی سردخانه صنعتی لازم است محاسبات لازم برای انتخاب دقیق مشخصات هر دستگاه انجام گیرد. در ادامه به معرفی انواع سردخانه صنعتی و مزایا و معایب آن‌ها خواهیم پرداخت.

سردخانه صنعتی بالای صفر

برای اینکه از یکسری محصولات در مدت زمان کوتاه نگهداری کنیم از دمای بالاتر از دمای انجماد محصول استفاده می شود که سردخانه صنعتی بالای صفر که تحت عنوان سردخانه صنعتی کوتاه‌مدت یا بلندمدت شناخته می‌شوند. دارای دمای نگهداری ۱+ تا ۴+ درجه سانتی‌گراد هستند.

در سردخانه صنعتی کوتاه ‌مدت محصولات به تدریج وارد سردخانه صنعتی خواهند شد و پس از نگهداری چند روزه سریعاً از سردخانه صنعتی خارج شده و با محصولات جدید در سردخانه صنعتی جایگزین می ‌شود. به گونه ‌ای که مدت زمان نگهداری محصولات در سردخانه کوتاه‌مدت در ماکزیمم حالت تا ۱۵ روز است.

و همچنین سردخانه‌ صنعتی بلندمدت که بیشتر برای انباره‌های تجاری تحت عنوان سردخانه صنعتی عمومی ساخته می‌ شود نیز، از قانون خاصی برای شرایط نگهداری محصولات و نوع محصولات قابل نگهداری در سردخانه صنعتی برخوردار می ‌باشد. از میان محصولاتی که در سردخانه صنعتی بالای صفر درجه قابل نگه قابل نگه داری هستند می‌توان به سبزیجات ، میوه، صیفی‌جات ، مواد لبنی ، گل و گیاه و دارو اشاره کرد.

سردخانه صنعتی زیر صفر

سردخانه صنعتی زیر صفر که به عنوان سردخانه صنعتی انجماد نیز شناخته می‌شوند، برای انجماد محصولات از دمایی بین ۱۲-تا۲۳- درجه سانتی‌گراد برخوردار هستند.

اما توجه داشته باشید که سردخانه صنعتی زیر صفر با دمای ۱۸- درجه سانتی‌گراد، بیشتر از دیگر دماها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سردخانه صنعتی بیشتر محصولاتی مانند گوشت منجمد، مرغ منجمد ، ماهی منجمد ، سبزیجات منجمد و صیفی‌جات منجمد نگه داری می‌شود

سردخانه دو مداره:

سردخانه دو مداره به سردخانه‌ای گفته می‌شود که قابلیت عملکردی مشابه با هر دو سردخانه زیر صفر و بالای صفر را دارا می‌باشد.

در سردخانه‌ صنعتی دو مداره باید توجه داشته باشید که ،برای تغییر حالت سردخانه از حالت زیر صفر به بالای صفر و بالعکس باید بعد از تخلیه، سردخانه را با مواد ضد عفونی کننده نانو مورد شستشو قرار دهید.تا بارگیری مجدد مواد غذایی درون سردخانه صنعتی، سبب بو گرفتن سردخانه و انتشار بوی نامطبوع در محیط آن نشود.

هر چند بهتر است که برای نگهداری محصولات از سردخانه صنعتی جداگانه و مجزا استفاده شود ، اما احداث سردخانه‌ های جداگانه از لحاظ هزینه‌های اقتصادی توجیه پذیر نمی‌ باشد

منابع گرمای سردخانه صنعتی

به طور معمول 5-15٪ از طریق بارهای انتقال است. این انرژی حرارتی است که از طریق سقف، دیوارها و کف به اتاق سردخانه صنعتی منتقل می شود. گرما همیشه از گرم به سردخانه صنعتی جریان دارد و فضای داخلی اتاق سردخانه صنعتی بدیهی است که بسیار سردخانه صنعتی از محیط اطراف است، بنابراین گرما به دلیل تفاوت دما همیشه سعی در ورود به فضا دارد. اگر سردخانه صنعتی در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد، انتقال حرارت بیشتر خواهد بود، بنابراین اصلاح اضافی برای این امکان وجود دارد.

سپس بارهای محصول را داریم که معمولاً 55-75٪ از بار خنک کننده را تشکیل می دهند. این به دلیل گرمایی است که هنگام ورود محصولات جدید به اتاق سردخانه صنعتی وارد می شود. همچنین انرژی مورد نیاز برای خنک شدن، انجماد و سردخانه صنعتی شدن بیشتر پس از انجماد است. اگر فقط محصولات را خنک می کنید، فقط باید بار گرمایی معقول را در نظر بگیرید. اگر محصول را منجمد می‌کنید، باید گرمای نهان را نیز به دلیل تغییر فاز در نظر بگیرید. در این مدت انرژی مصرف می شود اما در سردخانه صنعتی که محصول بین حالت مایع و یخ تغییر می کند، تغییر دما مشاهده نمی شود. انرژی اضافی برای سرد کردن بیشتر این غذا در زیر نقطه انجماد که دوباره گرمای محسوس است، مورد نیاز است. شما همچنین باید بسته بندی را در نظر بگیرید زیرا این بسته بندی ذاتاً نیز خنک می شود.

مورد بعدی که باید در نظر گرفت بارهای داخلی است که حدود 10-20٪ را شامل می شود. این گرمایی است که توسط افرادی که در اتاق سردخانه صنعتی کار می کنند، روشنایی و تجهیزاتی مانند لیفتراک بالابرها و غیره منتشر می کنند. بنابراین برای این کار باید در نظر بگیرید که کارکنان از چه تجهیزاتی برای جابجایی محصولات استفاده می کنند. و خارج از فروشگاه، چه مقدار گرما را آنها و تجهیزات می دهند و مدت زمان روزانه.

سپس باید تجهیزات تبرید را در اتاق در نظر بگیریم که حدود 1-10٪ از کل بار خنک کننده را تشکیل می دهد. برای این منظور می‌خواهیم رتبه‌بندی موتورهای فن را بدانیم و تخمین بزنیم که آنها برای هر روز چه مدت کار می‌کنند، سپس می‌خواهیم گرمای منتقل شده به فضا از یخ‌زدایی اواپراتور را نیز در نظر بگیریم.

آخرین چیزی که باید در نظر بگیریم نفوذ است که مجدداً 1-10٪ به بار خنک کننده اضافه می کند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که درب باز می شود بنابراین گرما از طریق هوا به فضا منتقل می شود. نکته دیگر تهویه است. میوه ها و سبزیجات دی اکسید کربن تولید می کنند، بنابراین برخی از فروشگاه ها به یک فن تهویه نیاز دارند، این هوا باید خنک شود، بنابراین در صورت استفاده باید این موضوع را در نظر بگیرید.

بار انتقال

ابعاد سردخانه صنعتی ما 6 متر طول، 5 متر عرض و 4 متر ارتفاع می باشد.

هوای محیط 30 درجه سانتیگراد در 50٪ RH، هوای داخلی 1 درجه سانتیگراد با RH 95٪ است.

دیوارها، سقف و کف همگی با پلی اورتان 80 میلی متری با مقدار U 0.28W/m 2.K عایق شده اند .

دمای زمین 10 درجه سانتیگراد است.

فقط لازم به ذکر است که سازنده باید به شما بگوید که مقدار u برای پانل های عایق چقدر است، اگر نه، باید این را محاسبه کنید.

برای محاسبه بار انتقال از فرمول استفاده خواهیم کرد

Q = U x A x (دمای خروج – دمای ورودی) x 24 ÷ 1000.

Q= کیلووات ساعت در روز بار گرمایی

U = مقدار U عایق (ما قبلاً این مقدار را می دانیم) (W/m 2.K )

A = سطح دیوارهای سقف و کف (این را محاسبه خواهیم کرد) ( m2 )

دما در = دمای هوای داخل اتاق ( ° C)

Temp out = دمای هوای خارجی محیط ( ° C)

24 = ساعت در روز

1000 = تبدیل از وات به کیلووات

محاسبه "A" نسبتاً آسان است، اندازه آن فقط به اندازه هر دیوار داخلی است، بنابراین اعداد را وارد کنید تا مساحت هر دیوار، سقف و کف را بیابید.

ضلع 1 = 6 متر x 4 متر = 24 متر 2

ضلع 2 = 6 متر x 4 متر = 24 متر 2

ضلع 3 = 5 متر x 4 متر = 20 متر 2

ضلع 4 = 5 متر x 4 متر = 20 متر 2

سقف = 5 متر x 6 متر = 30 متر 2

طبقه = 6 متر = 30 متر 2

سپس می‌توانیم این اعداد را در فرمولی که قبلا دیدیم اجرا کنیم، باید کف را به طور جداگانه برای دیوارها و سقف محاسبه کنید زیرا اختلاف دما در زیر کف متفاوت است بنابراین انتقال حرارت متفاوت خواهد بود.

دیوارها و سقف

Q = U x A x (دمای خروج - دمای ورودی) x 24 ÷ 1000 Q = 0.28 وات

بر متر مربع

[113 متر 2 = 24 متر 2 + 24 متر 2 + 20 متر 2 + 20 متر 2 + 30 متر 2 + 30 متر مربع ]

کف

Q = U x A x (دمای خروج - دمای ورودی) x 24 ÷ 1000 Q = 0.28 وات

بر متر مربع

اگر کف عایق بندی نشده باشد، باید از فرمول دیگری بر اساس داده های تجربی استفاده کنید.

کل افزایش گرمای انتقال روزانه = 22 کیلووات ساعت در روز + 1.8 کیلووات ساعت در روز = 23.8 کیلووات ساعت در روز

به یاد داشته باشید که اگر اتاق سردخانه صنعتی در معرض نور مستقیم خورشید است، باید انرژی خورشید را نیز در نظر بگیرید.

بار محصول - تبادل محصول

در مرحله بعد بار خنک کننده را از مبادله محصول محاسبه می کنیم، یعنی گرمای وارد شده به اتاق سردخانه صنعتی از محصولات جدید که در دمای بالاتری هستند.

برای این مثال، سیب ‌ها را ذخیره می‌کنیم، می‌توانیم ظرفیت گرمایی ویژه سیب ‌ها را جستجو کنیم، اما به یاد داشته باشید که اگر محصولات را منجمد می‌کنید، محصولات در هنگام سردخانه صنعتی کردن، انجماد و سردخانه صنعتی شدن فرعی حرارت ویژه متفاوتی خواهند داشت، بنابراین شما باید این را در نظر گرفت و آن را جداگانه محاسبه کرد، اما در این مثال ما فقط در حال خنک کردن هستیم.

روزانه 4000 کیلوگرم سیب جدید در دمای 5 درجه سانتی گراد و ظرفیت گرمایی ویژه 3.65 کیلوژول بر کیلوگرم در درجه سانتی گراد وارد می شود.

سپس می توانیم از فرمول استفاده کنیم

Q = mx Cp x (Temp enter – Temp store) / 3600.

Q = کیلووات ساعت در روز

CP = ظرفیت حرارتی ویژه محصول (kJ/kg.°C)

m = جرم محصولات جدید در هر روز (کیلوگرم)

Temp enter = دمای ورودی محصولات (°C)

ذخیره دما = دمای داخل انبار (درجه سانتیگراد)

3600 = تبدیل از کیلوژول به کیلووات ساعت.

محاسبه

Q = mx Cp x (دمای ورودی – ذخیره دمایی) / 3600 Q

= 4000 کیلوگرم x 3.65 کیلوژول بر کیلوگرم

بار محصول - تنفس محصول

سپس تنفس محصول را محاسبه می کنیم، این گرمای تولید شده توسط محصولات زنده مانند میوه و سبزیجات است. اینها همانطور که هنوز زنده هستند گرما تولید می کنند، به همین دلیل است که ما آنها را خنک می کنیم تا روند زوال آنها را کاهش دهیم و آنها را برای مدت طولانی تری حفظ کنیم.

برای این مثال من از 1.9 کیلوژول بر کیلوگرم در روز به عنوان میانگین استفاده کرده ام اما این میزان در طول زمان و با دما تغییر می کند. در این مثال ما از قواعد ارزش سرانگشتی فقط برای ساده کردن محاسبه استفاده می کنیم زیرا این بار خنک کننده حیاتی در نظر گرفته نمی شود. اگر قرار بود برای یک بار بحرانی محاسبه کنید، باید از دقت بیشتری استفاده کنید. در این مثال فروشگاه 20000 کیلوگرم سیب نگهداری می کند.

برای محاسبه این از فرمول استفاده می کنیم

Q = mx resp / 3600

Q = کیلووات ساعت در روز

متر = جرم محصول در انبار (کیلوگرم)

resp = گرمای تنفسی محصول (1.9 کیلوژول بر کیلوگرم)

3600 = کیلوژول را به کیلووات ساعت تبدیل می کند.

Q = mx پاسخ / 3600

Q = 20000 کیلوگرم x 1.9 کیلوژول بر کیلوگرم / 3600

Q = 10.5 کیلووات ساعت در روز

برای بخش محصول، تبادل محصول 16 کیلووات ساعت در روز و بار تنفسی 10.5 کیلووات ساعت در روز را با هم جمع می کنیم تا مجموع بار محصول 26.5 کیلووات ساعت در روز را بدست آوریم.

بار حرارتی داخلی - افراد

در مرحله بعد، بارهای داخلی را از افرادی که در اتاق سردخانه صنعتی کار می کنند محاسبه می کنیم، زیرا مردم گرما تولید می کنند و ما باید این را در نظر بگیریم.

ما تخمین می زنیم که 2 نفر به مدت 4 ساعت در روز در فروشگاه کار می کنند و می توانیم به بالا نگاه کنیم و ببینیم که در این دما حدود 270 وات گرما در ساعت در داخل تولید می کنند.

ما از فرمول استفاده خواهیم کرد:

Q = افراد x زمان x گرما / 1000

Q = کیلووات ساعت در روز

مردم = چند نفر در داخل

زمان = مدت زمانی که در هر روز برای هر نفر می گذرانند (ساعت)

گرما = اتلاف گرما برای هر نفر در ساعت (وات)

1000 فقط وات را به کیلووات تبدیل می کند

محاسبه:

Q = افراد x زمان x گرما / 1000

Q = 2 x 4 ساعت x 270 وات / 1000

Q = 2.16 کیلووات ساعت در روز

بار حرارتی داخلی - روشنایی

سپس می توانیم گرمای تولید شده توسط روشنایی را محاسبه کنیم، انجام این کار نسبتاً ساده است و می توانیم از فرمول استفاده کنیم

Q= لامپ x زمان x وات / 1000

Q = کیلووات ساعت در روز،

لامپ = تعداد لامپ های داخل اتاق سردخانه صنعتی

زمان = ساعت استفاده در روز

وات = توان لامپ ها

1000 = وات را به کیلووات تبدیل می کند.

اگر 3 لامپ با توان 100 وات داشته باشیم که 4 ساعت در روز کار می کنند، محاسبه به صورت زیر خواهد بود:

Q= لامپ x زمان x وات / 1000

Q = 3 x 4 ساعت x 100 وات / 1000

Q = 1.2 کیلووات ساعت در روز

برای کل بار داخلی، ما فقط بار افراد (2.16 کیلووات ساعت در روز) و بار روشنایی (1.2 کیلووات ساعت در روز) را جمع می کنیم تا مقدار 3.36 کیلووات ساعت در روز به دست آوریم.

بار تجهیزات - موتورهای فن

اکنون می توانیم تولید گرمای موتورهای فن در اواپراتور را محاسبه کنیم. برای این کار می توانیم از فرمول زیر استفاده کنیم:

Q = فن x زمان x وات / 1000

Q = کیلووات ساعت در روز

فن = تعداد هواداران

زمان = ساعت کار روزانه فن (ساعت)

وات = توان نامی موتورهای فن (وات)

1000 = تبدیل از وات به کیلووات.

در این اواپراتور اتاق سردخانه صنعتی ما از 3 فن با توان 200 وات استفاده می کنیم و تخمین می زنیم که آنها 14 ساعت در روز کار می کنند.

محاسبه:

Q = فن x زمان x وات / 1000

Q = 3 x 14 ساعت x 200 وات / 1000

Q = 8.4 کیلووات ساعت در روز

بار تجهیزات - موتورهای فن

حال بار حرارتی ناشی از یخ زدایی اواپراتور را محاسبه می کنیم. برای محاسبه این از فرمول استفاده می کنیم:

Q = توان x زمان x چرخه x راندمان

Q = کیلووات ساعت در روز،

قدرت = توان عنصر گرمایش (کیلو وات)

زمان = زمان اجرای یخ زدایی (ساعت)

چرخه = چند بار در روز چرخه یخ زدایی رخ می دهد

راندمان = چند درصد از گرما به فضا منتقل می شود.

در این مثال سردخانه صنعتی ما از یک عنصر گرمایش الکتریکی با توان 1.2 کیلووات استفاده می‌کند، 3 بار در روز به مدت 30 دقیقه کار می‌کند و تخمین زده می‌شود که 30 درصد از کل انرژی مصرفی آن فقط به اتاق سردخانه صنعتی منتقل می‌شود.

Q = توان x زمان x چرخه x راندمان

Q = 1.2 کیلووات x 0.5 ساعت x 3 x 0.3

Q = 0.54 کیلووات ساعت در روز

بار کل تجهیزات عبارت است از بار حرارتی فن (8.4 کیلووات ساعت در روز) به اضافه بار گرمای یخ زدایی (0.54 کیلووات ساعت در روز) که بنابراین برابر با 8.94 کیلووات ساعت در روز است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://holding-bartar.com مراجعه نمایید.

سردخانه صنعتی

از یک اتاق سرد برای نگهداری کالاهای فاسد شدنی مانند گوشت و سبزیجات استفاده می شود تا از فرسودگی آن ها کاسته شود و تا جایی که ممکن است تازه بماند. گرما خراب شدن آنها را تسریع می کند، بنابراین محصولات با حذف گرما خنک می شوند.

برای از بین بردن گرما از سیستم تبرید استفاده می کنیم زیرا این امکان کنترل دقیق و خودکار دما را فراهم می کند تا کالاها را تا زمانی که ممکن است حفظ کند.

برای حذف گرما باید بدانیم که بار خنک کننده چقدر خواهد بود. بار خنک کننده در طول روز متفاوت است، بنابراین در بیشتر موارد میانگین بار خنک کننده محاسبه می شود و ظرفیت تبرید متناسب با آن محاسبه می شود.

بررسی عملکرد سردخانه صنعتی:

در طراحی و ساخت سردخانه‌ صنعتی نیز به مانند دیگر سیستم‌ های سرمایشی از سیکل تبرید تراکمی استفاده می‌شود. در این سیکل‌ ها از یک سیال مبرد به منظور سرماسازی کمک گرفته می ‌شود. نقطۀ شروع هر سیکل تبریدی کمپرسور آن است. به همین خاطر است که از کمپرسور به عنوان قلب سیکل‌های تبریدی نام برده می ‌شود. سیال مبرد که می‌تواند از ترکیبات فریونی یا آمونیاک باشد، در ابتدا وارد کمپرسور می‌شود. فعالیت کمپرسور باعث بالا رفتن دما و فشار سیال مبرد می‌گردد. فشار ایجاد شده حکم نیروی محرکه را برای طی کردن سیکل تبرید بازی می‌کند.

در دومین مرحله، سیال مبرد وارد کندانسور می‌شود. در این مرحله هدف اصلی کاهش دمای سیال مبرد است. برای این کار ممکن است از جریان آب یا فن‌های دمندۀ هوا استفاده شود؛ که انتخاب نوع خنک کننده بستگی به ظرفیت سرمایشی سردخانه صنعتی و همچنین دسترسی به منابع مورد نیاز است. کندانسور در حقیقت به مانند یک مبدل حرارتی پوسته لوله عمل کرده و دمای سیال را کاهش می‌دهد. سیالی که از کندانسور خارج می ‌شود، وارد سومین مرحله از سیکل تبرید تراکمی می‌گردد. سومین مرحله عبور سیال مبرد از یک شیر فشار شکن است. در اینجا فشار سیال به یک باره کاسته می‌شود. به نحوی که بخش اعظمی از سیال مبرد به واسطۀ این کاهش فشار به گاز اشباع تبدیل می‌ شود.

آخرین مرحله در سیکل‌ های تبریدی عبور سیال مبرد از بخش اواپراتور است. اواپراتور نیز مانند کندانسور در حقیقت یک مبدل حرارتی است که امکان انتقال گرما از محیط را به گاز مبرد برقرار می‌کند. سیال مبرد در این بخش گرمای محیط را جذب کرده و به صورت کامل به گاز اشباع یا داغ تبدیل می ‌شود. این گاز مجدداً به کمپرسور فرستاده می‌شود تا سیکل تبرید دوباره تکرار شود. انتخاب نوع کمپرسور و سایر تجهیزات روی عملکرد کلی سردخانه صنعتی تأثیر مستقیم می‌گذارد. به همین خاطر است که در طراحی سردخانه صنعتی لازم است محاسبات لازم برای انتخاب دقیق مشخصات هر دستگاه انجام گیرد. در ادامه به معرفی انواع سردخانه صنعتی و مزایا و معایب آن‌ها خواهیم پرداخت.

سردخانه صنعتی بالای صفر

برای اینکه از یکسری محصولات در مدت زمان کوتاه نگهداری کنیم از دمای بالاتر از دمای انجماد محصول استفاده می شود که سردخانه صنعتی بالای صفر که تحت عنوان سردخانه صنعتی کوتاه‌مدت یا بلندمدت شناخته می‌شوند. دارای دمای نگهداری ۱+ تا ۴+ درجه سانتی‌گراد هستند.

در سردخانه صنعتی کوتاه ‌مدت محصولات به تدریج وارد سردخانه صنعتی خواهند شد و پس از نگهداری چند روزه سریعاً از سردخانه صنعتی خارج شده و با محصولات جدید در سردخانه صنعتی جایگزین می ‌شود. به گونه ‌ای که مدت زمان نگهداری محصولات در سردخانه کوتاه‌مدت در ماکزیمم حالت تا ۱۵ روز است.

و همچنین سردخانه‌ صنعتی بلندمدت که بیشتر برای انباره‌های تجاری تحت عنوان سردخانه صنعتی عمومی ساخته می‌ شود نیز، از قانون خاصی برای شرایط نگهداری محصولات و نوع محصولات قابل نگهداری در سردخانه صنعتی برخوردار می ‌باشد. از میان محصولاتی که در سردخانه صنعتی بالای صفر درجه قابل نگه قابل نگه داری هستند می‌توان به سبزیجات ، میوه، صیفی‌جات ، مواد لبنی ، گل و گیاه و دارو اشاره کرد.

سردخانه صنعتی زیر صفر

سردخانه صنعتی زیر صفر که به عنوان سردخانه صنعتی انجماد نیز شناخته می‌شوند، برای انجماد محصولات از دمایی بین ۱۲-تا۲۳- درجه سانتی‌گراد برخوردار هستند.

اما توجه داشته باشید که سردخانه صنعتی زیر صفر با دمای ۱۸- درجه سانتی‌گراد، بیشتر از دیگر دماها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سردخانه صنعتی بیشتر محصولاتی مانند گوشت منجمد، مرغ منجمد ، ماهی منجمد ، سبزیجات منجمد و صیفی‌جات منجمد نگه داری می‌شود

سردخانه دو مداره:

سردخانه دو مداره به سردخانه‌ای گفته می‌شود که قابلیت عملکردی مشابه با هر دو سردخانه زیر صفر و بالای صفر را دارا می‌باشد.

در سردخانه‌ صنعتی دو مداره باید توجه داشته باشید که ،برای تغییر حالت سردخانه از حالت زیر صفر به بالای صفر و بالعکس باید بعد از تخلیه، سردخانه را با مواد ضد عفونی کننده نانو مورد شستشو قرار دهید.تا بارگیری مجدد مواد غذایی درون سردخانه صنعتی، سبب بو گرفتن سردخانه و انتشار بوی نامطبوع در محیط آن نشود.

هر چند بهتر است که برای نگهداری محصولات از سردخانه صنعتی جداگانه و مجزا استفاده شود ، اما احداث سردخانه‌ های جداگانه از لحاظ هزینه‌های اقتصادی توجیه پذیر نمی‌ باشد

منابع گرمای سردخانه صنعتی

به طور معمول 5-15٪ از طریق بارهای انتقال است. این انرژی حرارتی است که از طریق سقف، دیوارها و کف به اتاق سردخانه صنعتی منتقل می شود. گرما همیشه از گرم به سردخانه صنعتی جریان دارد و فضای داخلی اتاق سردخانه صنعتی بدیهی است که بسیار سردخانه صنعتی از محیط اطراف است، بنابراین گرما به دلیل تفاوت دما همیشه سعی در ورود به فضا دارد. اگر سردخانه صنعتی در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد، انتقال حرارت بیشتر خواهد بود، بنابراین اصلاح اضافی برای این امکان وجود دارد.

سپس بارهای محصول را داریم که معمولاً 55-75٪ از بار خنک کننده را تشکیل می دهند. این به دلیل گرمایی است که هنگام ورود محصولات جدید به اتاق سردخانه صنعتی وارد می شود. همچنین انرژی مورد نیاز برای خنک شدن، انجماد و سردخانه صنعتی شدن بیشتر پس از انجماد است. اگر فقط محصولات را خنک می کنید، فقط باید بار گرمایی معقول را در نظر بگیرید. اگر محصول را منجمد می‌کنید، باید گرمای نهان را نیز به دلیل تغییر فاز در نظر بگیرید. در این مدت انرژی مصرف می شود اما در سردخانه صنعتی که محصول بین حالت مایع و یخ تغییر می کند، تغییر دما مشاهده نمی شود. انرژی اضافی برای سرد کردن بیشتر این غذا در زیر نقطه انجماد که دوباره گرمای محسوس است، مورد نیاز است. شما همچنین باید بسته بندی را در نظر بگیرید زیرا این بسته بندی ذاتاً نیز خنک می شود.

مورد بعدی که باید در نظر گرفت بارهای داخلی است که حدود 10-20٪ را شامل می شود. این گرمایی است که توسط افرادی که در اتاق سردخانه صنعتی کار می کنند، روشنایی و تجهیزاتی مانند لیفتراک بالابرها و غیره منتشر می کنند. بنابراین برای این کار باید در نظر بگیرید که کارکنان از چه تجهیزاتی برای جابجایی محصولات استفاده می کنند. و خارج از فروشگاه، چه مقدار گرما را آنها و تجهیزات می دهند و مدت زمان روزانه.

سپس باید تجهیزات تبرید را در اتاق در نظر بگیریم که حدود 1-10٪ از کل بار خنک کننده را تشکیل می دهد. برای این منظور می‌خواهیم رتبه‌بندی موتورهای فن را بدانیم و تخمین بزنیم که آنها برای هر روز چه مدت کار می‌کنند، سپس می‌خواهیم گرمای منتقل شده به فضا از یخ‌زدایی اواپراتور را نیز در نظر بگیریم.

آخرین چیزی که باید در نظر بگیریم نفوذ است که مجدداً 1-10٪ به بار خنک کننده اضافه می کند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که درب باز می شود بنابراین گرما از طریق هوا به فضا منتقل می شود. نکته دیگر تهویه است. میوه ها و سبزیجات دی اکسید کربن تولید می کنند، بنابراین برخی از فروشگاه ها به یک فن تهویه نیاز دارند، این هوا باید خنک شود، بنابراین در صورت استفاده باید این موضوع را در نظر بگیرید.

بار انتقال

ابعاد سردخانه صنعتی ما 6 متر طول، 5 متر عرض و 4 متر ارتفاع می باشد.

هوای محیط 30 درجه سانتیگراد در 50٪ RH، هوای داخلی 1 درجه سانتیگراد با RH 95٪ است.

دیوارها، سقف و کف همگی با پلی اورتان 80 میلی متری با مقدار U 0.28W/m 2.K عایق شده اند .

دمای زمین 10 درجه سانتیگراد است.

فقط لازم به ذکر است که سازنده باید به شما بگوید که مقدار u برای پانل های عایق چقدر است، اگر نه، باید این را محاسبه کنید.

برای محاسبه بار انتقال از فرمول استفاده خواهیم کرد

Q = U x A x (دمای خروج – دمای ورودی) x 24 ÷ 1000.

Q= کیلووات ساعت در روز بار گرمایی

U = مقدار U عایق (ما قبلاً این مقدار را می دانیم) (W/m 2.K )

A = سطح دیوارهای سقف و کف (این را محاسبه خواهیم کرد) ( m2 )

دما در = دمای هوای داخل اتاق ( ° C)

Temp out = دمای هوای خارجی محیط ( ° C)

24 = ساعت در روز

1000 = تبدیل از وات به کیلووات

محاسبه "A" نسبتاً آسان است، اندازه آن فقط به اندازه هر دیوار داخلی است، بنابراین اعداد را وارد کنید تا مساحت هر دیوار، سقف و کف را بیابید.

ضلع 1 = 6 متر x 4 متر = 24 متر 2

ضلع 2 = 6 متر x 4 متر = 24 متر 2

ضلع 3 = 5 متر x 4 متر = 20 متر 2

ضلع 4 = 5 متر x 4 متر = 20 متر 2

سقف = 5 متر x 6 متر = 30 متر 2

طبقه = 6 متر = 30 متر 2

سپس می‌توانیم این اعداد را در فرمولی که قبلا دیدیم اجرا کنیم، باید کف را به طور جداگانه برای دیوارها و سقف محاسبه کنید زیرا اختلاف دما در زیر کف متفاوت است بنابراین انتقال حرارت متفاوت خواهد بود.

دیوارها و سقف

Q = U x A x (دمای خروج - دمای ورودی) x 24 ÷ 1000 Q = 0.28 وات

بر متر مربع

[113 متر 2 = 24 متر 2 + 24 متر 2 + 20 متر 2 + 20 متر 2 + 30 متر 2 + 30 متر مربع ]

کف

Q = U x A x (دمای خروج - دمای ورودی) x 24 ÷ 1000 Q = 0.28 وات

بر متر مربع

اگر کف عایق بندی نشده باشد، باید از فرمول دیگری بر اساس داده های تجربی استفاده کنید.

کل افزایش گرمای انتقال روزانه = 22 کیلووات ساعت در روز + 1.8 کیلووات ساعت در روز = 23.8 کیلووات ساعت در روز

به یاد داشته باشید که اگر اتاق سردخانه صنعتی در معرض نور مستقیم خورشید است، باید انرژی خورشید را نیز در نظر بگیرید.

بار محصول - تبادل محصول

در مرحله بعد بار خنک کننده را از مبادله محصول محاسبه می کنیم، یعنی گرمای وارد شده به اتاق سردخانه صنعتی از محصولات جدید که در دمای بالاتری هستند.

برای این مثال، سیب ‌ها را ذخیره می‌کنیم، می‌توانیم ظرفیت گرمایی ویژه سیب ‌ها را جستجو کنیم، اما به یاد داشته باشید که اگر محصولات را منجمد می‌کنید، محصولات در هنگام سردخانه صنعتی کردن، انجماد و سردخانه صنعتی شدن فرعی حرارت ویژه متفاوتی خواهند داشت، بنابراین شما باید این را در نظر گرفت و آن را جداگانه محاسبه کرد، اما در این مثال ما فقط در حال خنک کردن هستیم.

روزانه 4000 کیلوگرم سیب جدید در دمای 5 درجه سانتی گراد و ظرفیت گرمایی ویژه 3.65 کیلوژول بر کیلوگرم در درجه سانتی گراد وارد می شود.

سپس می توانیم از فرمول استفاده کنیم

Q = mx Cp x (Temp enter – Temp store) / 3600.

Q = کیلووات ساعت در روز

CP = ظرفیت حرارتی ویژه محصول (kJ/kg.°C)

m = جرم محصولات جدید در هر روز (کیلوگرم)

Temp enter = دمای ورودی محصولات (°C)

ذخیره دما = دمای داخل انبار (درجه سانتیگراد)

3600 = تبدیل از کیلوژول به کیلووات ساعت.

محاسبه

Q = mx Cp x (دمای ورودی – ذخیره دمایی) / 3600 Q

= 4000 کیلوگرم x 3.65 کیلوژول بر کیلوگرم

بار محصول - تنفس محصول

سپس تنفس محصول را محاسبه می کنیم، این گرمای تولید شده توسط محصولات زنده مانند میوه و سبزیجات است. اینها همانطور که هنوز زنده هستند گرما تولید می کنند، به همین دلیل است که ما آنها را خنک می کنیم تا روند زوال آنها را کاهش دهیم و آنها را برای مدت طولانی تری حفظ کنیم.

برای این مثال من از 1.9 کیلوژول بر کیلوگرم در روز به عنوان میانگین استفاده کرده ام اما این میزان در طول زمان و با دما تغییر می کند. در این مثال ما از قواعد ارزش سرانگشتی فقط برای ساده کردن محاسبه استفاده می کنیم زیرا این بار خنک کننده حیاتی در نظر گرفته نمی شود. اگر قرار بود برای یک بار بحرانی محاسبه کنید، باید از دقت بیشتری استفاده کنید. در این مثال فروشگاه 20000 کیلوگرم سیب نگهداری می کند.

برای محاسبه این از فرمول استفاده می کنیم

Q = mx resp / 3600

Q = کیلووات ساعت در روز

متر = جرم محصول در انبار (کیلوگرم)

resp = گرمای تنفسی محصول (1.9 کیلوژول بر کیلوگرم)

3600 = کیلوژول را به کیلووات ساعت تبدیل می کند.

Q = mx پاسخ / 3600

Q = 20000 کیلوگرم x 1.9 کیلوژول بر کیلوگرم / 3600

Q = 10.5 کیلووات ساعت در روز

برای بخش محصول، تبادل محصول 16 کیلووات ساعت در روز و بار تنفسی 10.5 کیلووات ساعت در روز را با هم جمع می کنیم تا مجموع بار محصول 26.5 کیلووات ساعت در روز را بدست آوریم.

بار حرارتی داخلی - افراد

در مرحله بعد، بارهای داخلی را از افرادی که در اتاق سردخانه صنعتی کار می کنند محاسبه می کنیم، زیرا مردم گرما تولید می کنند و ما باید این را در نظر بگیریم.

ما تخمین می زنیم که 2 نفر به مدت 4 ساعت در روز در فروشگاه کار می کنند و می توانیم به بالا نگاه کنیم و ببینیم که در این دما حدود 270 وات گرما در ساعت در داخل تولید می کنند.

ما از فرمول استفاده خواهیم کرد:

Q = افراد x زمان x گرما / 1000

Q = کیلووات ساعت در روز

مردم = چند نفر در داخل

زمان = مدت زمانی که در هر روز برای هر نفر می گذرانند (ساعت)

گرما = اتلاف گرما برای هر نفر در ساعت (وات)

1000 فقط وات را به کیلووات تبدیل می کند

محاسبه:

Q = افراد x زمان x گرما / 1000

Q = 2 x 4 ساعت x 270 وات / 1000

Q = 2.16 کیلووات ساعت در روز

بار حرارتی داخلی - روشنایی

سپس می توانیم گرمای تولید شده توسط روشنایی را محاسبه کنیم، انجام این کار نسبتاً ساده است و می توانیم از فرمول استفاده کنیم

Q= لامپ x زمان x وات / 1000

Q = کیلووات ساعت در روز،

لامپ = تعداد لامپ های داخل اتاق سردخانه صنعتی

زمان = ساعت استفاده در روز

وات = توان لامپ ها

1000 = وات را به کیلووات تبدیل می کند.

اگر 3 لامپ با توان 100 وات داشته باشیم که 4 ساعت در روز کار می کنند، محاسبه به صورت زیر خواهد بود:

Q= لامپ x زمان x وات / 1000

Q = 3 x 4 ساعت x 100 وات / 1000

Q = 1.2 کیلووات ساعت در روز

برای کل بار داخلی، ما فقط بار افراد (2.16 کیلووات ساعت در روز) و بار روشنایی (1.2 کیلووات ساعت در روز) را جمع می کنیم تا مقدار 3.36 کیلووات ساعت در روز به دست آوریم.

بار تجهیزات - موتورهای فن

اکنون می توانیم تولید گرمای موتورهای فن در اواپراتور را محاسبه کنیم. برای این کار می توانیم از فرمول زیر استفاده کنیم:

Q = فن x زمان x وات / 1000

Q = کیلووات ساعت در روز

فن = تعداد هواداران

زمان = ساعت کار روزانه فن (ساعت)

وات = توان نامی موتورهای فن (وات)

1000 = تبدیل از وات به کیلووات.

در این اواپراتور اتاق سردخانه صنعتی ما از 3 فن با توان 200 وات استفاده می کنیم و تخمین می زنیم که آنها 14 ساعت در روز کار می کنند.

محاسبه:

Q = فن x زمان x وات / 1000

Q = 3 x 14 ساعت x 200 وات / 1000

Q = 8.4 کیلووات ساعت در روز

بار تجهیزات - موتورهای فن

حال بار حرارتی ناشی از یخ زدایی اواپراتور را محاسبه می کنیم. برای محاسبه این از فرمول استفاده می کنیم:

Q = توان x زمان x چرخه x راندمان

Q = کیلووات ساعت در روز،

قدرت = توان عنصر گرمایش (کیلو وات)

زمان = زمان اجرای یخ زدایی (ساعت)

چرخه = چند بار در روز چرخه یخ زدایی رخ می دهد

راندمان = چند درصد از گرما به فضا منتقل می شود.

در این مثال سردخانه صنعتی ما از یک عنصر گرمایش الکتریکی با توان 1.2 کیلووات استفاده می‌کند، 3 بار در روز به مدت 30 دقیقه کار می‌کند و تخمین زده می‌شود که 30 درصد از کل انرژی مصرفی آن فقط به اتاق سردخانه صنعتی منتقل می‌شود.

Q = توان x زمان x چرخه x راندمان

Q = 1.2 کیلووات x 0.5 ساعت x 3 x 0.3

Q = 0.54 کیلووات ساعت در روز

بار کل تجهیزات عبارت است از بار حرارتی فن (8.4 کیلووات ساعت در روز) به اضافه بار گرمای یخ زدایی (0.54 کیلووات ساعت در روز) که بنابراین برابر با 8.94 کیلووات ساعت در روز است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://holding-bartar.com مراجعه نمایید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
Profile Pic
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 17
  • بازدید سال : 147
  • بازدید کلی : 1240
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی